Podzimní škola se konala v Praze a Lánech ve dnech 11. – 17.
září 2003 a byla určena pro studenty doktorského studia a mladé začínající
výzkumníky v oblasti rurální sociologie. Organizaci třetího ročníku tentokrát
zajišťovala Česká republika (poprvé se tato akce konala ve Finsku, podruhé v
Polsku), konkrétně Katedra humanitních věd a Sociologická laboratoř při České
zemědělské univerzitě v Praze, ve spolupráci (stejně jako v minulých letech) s
Finským centrem ruských a východoevropských studií při Univerzitě v Helsinkách,
Katedrou sociologie venkova a města při Univerzitě v Lodži a Evropskou
společností pro rurální sociologii. Významní představitelé výše uvedených
institucí se shodli, že by bylo dobré vyvíjet úsilí a snahu i nadále a
pokračovat tak, aby se v budoucnosti Podzimní školy konaly.
Cílem Podzimní školy bylo především setkání a výměna odborných zkušeností mezi
mladou generací (ze zemí nejen střední a východní Evropy – začínající svou práci
v oblasti rurální sociologie, sociologie venkova a města a sociologie
zemědělství) a odborníky v této oblasti. Podařilo se zajistit, aby se o své
výzkumné a odborné zkušenosti s mladými výzkumníky mohli podělit: Pawel Starosta
(Polsko), Oleg Stanek (Kanada), Krzysztof Gorlach (Polsko), Leo Granberg (Finsko),
Ilkka Alanen (Finsko), Imre Kovách (Maďarsko), Zemfira Kalugina (Rusko), Věra
Majerová (ČR), Jaroslav Čmejrek (ČR).
Během Podzimní školy postupně zazněly tyto profesorské přednášky
:
Leo Grandberg
New Agenda for Rural Studies – Changing roles and relations between rural business, local state and cultural community
Věra Majerová
Empirical Approach to the Research of Social Reality
Ilkka Alanen
The World Bank Decolletivization Concept. A Critical Estimation
Imre Kovach
Enlargement of EU – Central – European perspectives
Jaroslav Čmejrek
The Actual Trends of the Political Life in the Czech Countryside
Krysztof Gorlach
Polish Rural Youth in the Era of Globalization and Individualization
Zemphira Kalugina
The Social Development of Russian Countryside under Transformation and Globalization
Oleg Staněk
Forty Years of Thinking about Regional and Rural Development
Pawel Starosta
Social Participation in Rural Areas, A Comparative Approach
Základní informace o konání Podzimní školy, důležitých
termínech, podmínkách přijetí, vypsaných hlavních tématech apod. mohli zájemci z
řad studentů a mladých výzkumníků nalézt na stránkách Evropské společnosti pro
rurální sociologii (www.esrs.hu). Na základě zaslaného abstraktu se přihlásilo
19 uchazečů z 11 zemí, převážně (bývalých socialistických) evropských, ale také
z Argentiny a Kanady. Poté komise tří profesorů (L. Granberg, P. Starosta a V.
Majerová) vybrala ze všech zaslaných abstraktů 12 nejlepších prací, jejichž
autoři byli vyrozuměni o přijetí. K účasti byli pozváni: Lee-Ann Small (Kanada),
Alicia Villafańe (Argentina), Mihaela Citu (Rumunsko), Inna Kopoteva (Finsko),
Lina Kriščiūnaitė (Litva), Lise Herslund (Dánsko), Ildikó Nagy (Maďarsko), Eva
Kučerová (ČR), Karolina Radzka (Polsko), Alin Rus (Rumunsko), Stefano Grando (Itálie)
a Bernadett Csurgó (Maďarsko). Toto pozvání využila většina kromě dvou, kteří se
omluvili na poslední chvíli, a to z osobních důvodů. Vybraným účastníkům
Podzimní školy byly placeny veškeré náklady, spojené s jejich pobytem v České
republice, cestovních náklady si hradil každý sám z vlastních zdrojů. Poté, co
proběhla 11. září 2003 v Praze registrace všech účastníků, byla Podzimní škola
rurální sociologie slavnostně zahájena plenárním zasedáním, na kterém profesoři
přivítali přítomné a vyzvali je, aby se v krátkosti představili. Po obědě
všichni vyslechli první (odpolední) blok přednášek. Bloky byly po celou dobu
konání školy sestaveny jako dopolední a/nebo odpolední obvykle tak, že nejprve
byl dán prostor jedné nebo dvěma přednáškám profesorským, pak následovala
vystoupení studentská. I přes velkou rozmanitost témat se organizátoři snažili,
pokud to jen trochu šlo, jednotlivé bloky co nejvíce tématicky sjednotit. Každý
z přednášejících (profesoři, studenti) měli pro svá vystoupení vyhrazen čas
jedné hodiny, v jejímž průběhu zazněl dvacet až třicet minut dlouhý příspěvek,
po něm následovala diskuse, která obvykle nejen vyplnila zbylý čas, ale často se
stávalo, že pokud by moderátor (vždy jeden z profesorů pro každý blok) nemusel
ohlásit, že nastává čas pro další vystoupení, živě by pokračovala dále. Ukázalo
se, že takto koncipovaný program všem vyhovoval právě dostatkem času pro
diskusi. První den byl zakončen slavnostní večeří.
Podzimní škola se konala na dvou místech, a to v Praze a v Lánech a podle
toho byly do programu (mezi zmiňované bloky přednášek) zařazovány nejrůznější
akce, ať už kulturní, společenské či související s hlavním tématem, tj. s
regionálním a rurálním rozvojem. Během prvních dvou dnů, probíhajících 11. a 12.
září 2003 v Praze, neopomněli organizátoři ponechat hostům dostatečný prostor na
prohlídku pražských pamětihodností. Po cestě do druhého místa konání školy, Lán,
navštívili profesoři a studenti vesnici Únětice, kde byli starostou obeznámeni s
historií a regionálními podmínkami dalšího možného rozvoje této obce. Zastávka
patřící „odborné tématice“ byla doplněna „tématikou kulturní“ – prohlídkou hradu
Křivoklát. Následující tři dny trávili účastníci v Lánech, kde zazněly zbývající
přednášky v blocích, ale proběhla i řada individuálních odborných konzultací
studentů s profesory. Ve volném čase bylo možné zavítat do lánského
„prezidentského“ parku, muzea automobilů, nově otevřeného muzea T. G. Masaryka
či do pamětní síně jeho ženy Charlotty Garrigue – Masarykové. Ráno 16. září, kdy
už byly všechny příspěvky prezentovány, čekala na zúčastněné celodenní exkurse –
nejprve po univerzitním školním statku v Lánech, pak prohlídka lázeňského města
Karlovy Vary, výrobního závodu a muzea Becherovky. Po celodenním programu
následoval návrat zpět do Prahy.
Poslední den Podzimní školy rurální sociologie, 17. září, byl věnován diskusnímu
semináři, na který byla pozvána také odborná veřejnost. Na závěr semináře
předali profesoři studentům certifikáty stvrzující absolvování školy. Při
konečném hodnocení studenti oceňovali příležitost přednést výsledky své práce
před mezinárodním týmem profesorů, navíc v přátelském a neoficiálním prostředí,
ve kterém se všichni zmiňovaní sociologové snažili předávat mladým kolegům
maximum dosavadně nabytých zkušenosti prostřednictvím svých přednášek, diskusí k
přednáškám studentů, a také v rozhovorech mimo bloky přednášek a diskusí.
Zdůrazněna byla i výhoda menšího kolektivu, kde se všichni dobře seznámili, a
tak si mohli lépe a bez ostychu vyjasňovat otázky a problémy v odborných
tématech. To platilo i o zdokonalování se v oblasti jazykové vybavenosti všech
zúčastněných. Co se týká budoucnosti školy, byla diskuse vedena k otázce, zda má
hodnotit studentské práce kolektiv profesorů (jak tomu bylo dosud), anebo zda má
být každému studentovi (tato varianta měla více zastánců) přidělen jeden z
profesorů jako oponent. Bylo dohodnuto, že příští Podzimní škola rurální
sociologie by se měla konat v Rumunsku.
TOP
|
Prof. Leo Grandberg
Prof. PhDr. Ing. Věra Majerová, CSc.
Prof. Ilka Allanen
Prof. Imre Kovach
Prof. Jaroslav Čmejrek
Prof. Krysztof Gorlach
Prof. Zemphira Kalugina
Prof. Oleg Stanek
Prof. Pawel Starosta
|