|
Sociální kapitál jako faktor ovlivňující regionální disparity a regionální rozvoj |
DÍLČÍ CÍLE |
Představení řešeníDefinice účeluVýsledek projektuMetodika řešeníOčekávané přínosy |
||
Představení řešení
Sociální kapitál je mnohostranný kontextuální koncept, který můžeme
nahlížet v prostorových i časových souvislostech. Sociální kapitál
jako důvěra, sociální kapitál a občanská společnost, sociální
kapitál a občanská angažovanost jsou souvislosti, v nichž se pojem
často objevuje a vždy se týká konkrétní společnosti. Lze o něm
uvažovat ve třech podstatných vzájemně se protínajících dimenzích (Halpern
2005:26): komponenty - sociální sítě, normy, sankce; úroveň analýzy
- nejobecněji určené jako mikro, mezo a makro-úroveň, týkající se
individuí, skupin, ale podobně i jednotek definovaných teritoriálně
(např. čtvrť, obec, město, region, stát); charakter funkce
sociálního kapitálu – bonding, bridging a linking (svazující,
přemosťující a spojující; české termíny Šafr, Sedláčková 2006). Definice účeluSmyslem projektu je představit a diskutovat sociální kapitál jako jeden z klíčových a přitom často opomíjených faktorů nerovnoměrného regionálního rozvoje, podchytit jeho charakteristiky v prostředí České republiky a to zejména v diferencovaném regionálním průmětu, analyzovat vzájemný vztah mezi úrovní sociálního kapitálu a perspektivami rozvoje regionů a lokalit v České republice, identifikovat případy s vysokým vlivem sociálního kapitálu na lokální a regionální rozvoj a navrhnout politiky, nástroje a postupy k využití existujícího sociálního kapitálu při stimulaci regionálního rozvoje a posílení sociálního kapitálu v lokalitách a regionech a tak i šancí pro jejich rozvoj. Výsledek projektuUcelený soubor informací charakterizujících a vysvětlujících příčiny nerovnoměrného rozvoje regionů, druh, váhu a význam regionálních disparit ve vztahu k posilování a stabilizaci sociálního kapitálu. Informace budou procházet několika stupni ověřování v akademické sféře i praxi formou veřejných diskusí i práce odborných skupin. Metodika řešení
Vstup do řešení projektu umožní rozsáhlé studium dokumentů
relevantních státní a evropské regionální politice. Půjde o
plánovací dokumenty z období 2004-2013, výzvy, žádosti a udělené
podpory. Pro zevrubné poznání regionálních disparit a vymezení
modelových území je rozhodujících několik kroků. Je to geografická
analýza dat z rezortních a regionálních statistik případně z ad hoc
šetření ve spolupráci se zainteresovanými organizacemi neziskového
sektoru (DC03). Data budou zpracována v prostředí ArcMap
Geografických informčních systémů. Dalším z nich je sociologická
analýza převážně atributivních dat (DC04) získaných dotazníkovým
šetřením na reprezentativním vzorku dospělé populace ČR. Technikou
sběru dat bude formalizovaný standardizovaný dotazník aplikovaný
přímým dotazováním. Terénní část šetření zajistí Centrum pro výzkum
veřejného mínění SOÚ (částečně hrazeno v kapitole Služby), jehož 3
pracovníci rozšiřují ve druhém roce řešení projektu řešitelský tým
SOÚ. Třetím krokem je vlastní vymezení modelových území (DC05). I
zde je hlavní metodou analýza výsledků zmíněných dvou dílčích cílů a
bude využita rovněž metoda expertního výběru. Očekávané přínosyPřínos projektu je možno charakterizovat jako komplexní přístup k odhalování příčin regionálních disparit, se zřetelem k rozhodující úloze lidského činitele. Interdisciplinární složení týmu zajišťuje komplementární pohled na zkoumané otázky. Vzhledem k tomu, že Česká republika se po vstupu do Evropské unie dostává mezi subjekty financované z evropských strukturálních fondů, je v našem zájmu, aby byly co nejúčelněji využívány. Podmínkou jejich efektivního využití je znalost příčin a důsledků nerovnoměrného vývoje regionů, a to jak městských, tak venkovských. Tento projekt je navrhován proto, že problematika sociálního kapitálu byla dosud opomíjena. Koordinující pracoviště - ČZU - je jednou z institucí, které se již několik let podílejí na přípravě materiálů pro tvorbu národní politiky i regionálních a lokálních politik rozvoje venkova. V roce 2005-2006 byla ČZU odborným garantem přípravy materiálů pro osu III. Rozvoj venkova v EAFRD (European Agricultural Fund for Rural Development) na Ministerstvu zemědělství ČR. Právě tato zkušenost byla jedním z impulsů pro podání žádosti o financování v tomto programu MMR. Pracovníci ČZU se rovněž účastní práce v komisích a připomínkových řízeních k dalším evropským programům pod gescí českých i zahraničních institucí. O podporu se řešitelský tým uchází proto, že příprava veškerých podkladů pro národní instituce, odpovědné za regionální rozvoj i pro Evropskou komisi vyžaduje důkladnou a komplexní znalost národní problematiky, podloženou relevantními a validními datovými zdroji. S jejich nedostatkem či nevhodnou strukturou se potýkají všichni noví členové EU. Konkrétní ověření motivačního efektu lze sledovat v postupném naplňování jednotlivých dílčích cílů a aktivit - viz harmonogram dílčích cílů 3.3. a plánu aktivit 4.5. Indikátory dosažení jsou publikované výstupy jednotlivých řešitelských týmů, které mohou být průběžně využívány odpovědnými regionálními institucemi. Přesná analýza a správná interpretace konkrétních dat jsou důležitým předpokladem úspěšnosti rozvojových strategií na všech úrovních. Uživateli mohou být lokální, regionální i národní instituce, především příslušná ministerstva (MZe, MMR, MPSV, případně další), regionální a lokální instituce veřejné správy. Znalost mechanismu vzniků nerovností může významně napomoci tvorbě strategií jejich odstraňování. Všechna zúčastněná výzkumná pracoviště jsou schopna vytvořit výstupy odpovídající vědecké úrovně a zároveň použitelné pro praktické účely. Kritickými předpoklady jsou ochota regionálních a lokálních aktérů ke spolupráci a jejich pružnost v aplikování nově získaných znalostí v praxi.
|
DC001
DC002 DC003 DC004 DC005
DC006 DC007 DC008 DC009 DC010 |
|